Het Studiekeuzespel

Leren kiezen

Als ouder krijg je er mee te maken: je kind begeleiden bij het maken van keuzes.
Aan het eind van de basisschool: voor welke middelbare school kiezen? Eén met een strak programma, of één met meer vrijheid, of één met nadruk op techniek, of juist op creativiteit?
Wordt het eenjarige brugklas of gaat je kind voor een tweejarige?

En dan in de derde klas de profielkeuze, en na het eindexamen een vervolgopleiding. Allemaal keuzes waarvan je als ouder hoopt dat je kind een goede zal maken die hem plezier en kennis zal verschaffen.

Begeleiding van ouders, wel of niet?

Ouders van tegenwoordig begeleiden hun kind graag bij die keuzes, ze gaan mee naar toekomstige Middelbare scholen en steeds vaker gaan ouders ook mee naar open dagen van voortgezette opleidingen. Daarbij moet je als ouder oppassen dat je je kind wel zelf een keuze leert maken. Ik heb regelmatig in mijn praktijk jongeren die ongelukkig zijn met hun middelbare school of hun studie, omdat ze zó graag wilden voldoen aan de wens van hun ouders, dat ze niet bedachten wat zíj nu eigenlijk zelf wilden.

Het is dus belangrijk dat je als ouder je kind leert om zelf een weloverwogen keuze te maken. Bij een vervolgopleiding is dat niet zo gemakkelijk. De aankomende student HO en WO heeft de keuze uit wel 3000 opleidingen!

Hoe zorg je er dan als ouder voor dat je kind door de bomen het bos gaat zien?

Hoe kies je?

Belangrijk is dat je je kind leert om hoe te kiezen. Dat is een vaardigheid waar ze hun leven lang plezier van kunnen hebben. Ik kreeg het spel en het “leren kiezen-boekje” van studiekeuzeorganisatie Intermijn uit Utrecht.

Het spel helpt je kind om een keuze te maken. Niet voor welke studierichting, maar welke vragen hij zichzelf kan stellen om te komen tot meer inzicht in wat hij wil, wat hij kan en wie hij is. Als je kind dat goed weet, dan kan hij makkelijker een keuze maken in welke richting hij verder wil studeren na de Middelbare school. Of dat hij eerst een tussenjaar wil nemen om wat meer levenservaring op te doen, zichzelf beter te leren kennen en rustig na te denken wat hij verder met zijn leven wil.

Studiekeuzespel

Gebruik dit spel eens als je kind een keuze moet maken, dat hoeft niet persé een studiekeuze te zijn. Kaartjes als: “voor welke dingen vragen mensen jou om hulp?” of  ben je een denker of een doener?” of “organiseren of delegeren” geven meer inzicht in wat je kan. Wat je wil kan je uitzoeken met: “Waar zou je minder van willen hebben?” of ‘Maak je keuzes met je hoofd, hart of buik?” of “Wat ik eigenlijk niet durf, maar wel graag zou willen…” En tenslotte kan je uitzoeken wie je bent met vragen als:”Waar krijg je energie van?” of “Mijn leukste jeugdherinnering is…” of “Samen of alleen?”

Door er samen met jou over te praten, over na te denken en op een rijtje te zetten wat je kind, kan, wil en wie hij is, heeft hij daarna genoeg handvatten om te gaan uitzoeken wat hij vervolgens wil kiezen: welk profiel, wat voor bijbaantje, naar welke Middelbare school, welke sport, of vakantiekamp.

Het spel heet het studiekeuzespel, wat wel een beetje verwarrend is en wat misschien te hoge verwachtingen schept: het helpt je niet om te kiezen tussen de 3000 studies, maar de vragen op de kaarten helpen gesprekken op gang te brengen over kwaliteiten, interesses, ambities en drijfveren. Zo ontdek je meer over wie je bent, wat je kunt en wat je wilt.

Studiekeuzespel

www.intermijn.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *