Tips voor huiswerkbegeleiding thuis.
-
Neem geen werk uit handen. Huiswerk is een onderdeel van het proces van zelfstandig leren leren van uw kind. Tevens kan uw kind te veel hulpvaardigheid als bemoeizucht ervaren met alle ruzies die daarbij horen.
-
Toon begrip en belangstelling. Steun, maar controleer niet. Wat aansporing of hulp bij het plannen kan goed zijn. Vraag naar de technieken die uw kind toepast en breng het op ideeën hiervoor. Stimuleer uw kind om zelf antwoorden en oplossingen te vinden. Prijs uw kind regelmatig.
-
Biedt praktische hulp. Zorg voor goede werkomstandigheden: rust, ruimte en privacy. Hang het rooster op en zorg voor vaste huiswerktijden. Help uw kind met orde scheppen.
- Krijg meer inzicht in de puberhersens. De laatste jaren is een aantal boeken verschenen over het thema ‘puberbrein’. Een deel daarvan richt zich rechtstreeks op jongeren. Deze boeken bevatten bijvoorbeeld oefeningen om de concentratie te verbeteren, technieken om mindmaps te maken, tips om een reële doelen te stellen en een daarvan afgeleide planning.
Voorbeelden van deze titels zijn:
-
Leer als een speer, Leer sneller, beter en leuker, J.W. van den Brandhof, 2009
-
Puberbrein binnenstebuiten, H. Nelis en Y. van Sark, 2010
-
Breinlink voor ouders, je kind helpen leren, G. Dirksen, 2011
-
Help, ik word slim, Begrijp het brein en leer beter, G. Dirksen, 2010
-
Het brein achter leren, Leermotivatie verhogen en beter laten leren door breinkennis. G. Dirksen 2010
Feiten en cijfers.
-
Leerlingen besteden gemiddeld 1 ½ uur per dag aan huiswerk: hoe hoger het leerjaar hoe langer. Meisjes gemiddeld een kwartier langer dan jongens.
-
Ouders helpen door de kinderen aan te sporen, te overhoren, na te kijken en te vragen of het af is.
-
Welke moeilijkheden ervaren leerlingen? Leerlingen hebben moeite om te beginnen, met de hoeveelheid, met het oninteressante van de stof en de ingewikkeldheid.
-
Welke leertechnieken passen leerlingen toe? Behalve het leren zelf, moeten de kinderen op school ook leren leren, dus studievaardigheden moeten op school aan bod komen.
-
Wat is de rol van radio en tv? De radio, mits zelf aangezet hoeft geen stoorzender te zijn. Voor tv geldt dat deze nadelig is als het gaat om het beginnen met huiswerk. Onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen met een tv op hun kamer slechter presteren dan zonder tv op hun kamer.
-
Wat is de rol van communicatiemiddelen? Internet kan een goede informatiebron zijn, maar kan ook zorgen voor te veel afleiding: de helft van de leerlingen blijkt daar last van te hebben.Aan de andere kant hebben jongeren die van de moderne communicatiemiddelen gebruik maken een breed “netwerk”. Als je als leerling een probleem hebt, kan je altijd wel iemand via MSN, SMS etc vinden om het op te loseen. Onderzoek toont dat leerlingen die thuis toegang hebben tot de computer beter presteren en dat bijvoorbeeld dyslectische kinderen het werken met computermiddelen snel onder de knie blijken te krijgen en daardoor zichtbaar beter gaan presteren.
Huiswerkstress.
Voorkomen door kind te helpen met beginnen: verzin een ritueel zoals boeken klaarleggen, bureau opruimen, volgorde-lijstje maken.
Wat helpt de huiswerkmaker?
-
Zorg voor variatie.
- Na 1 uur een pauze en even iets anders doen. Bijvoorbeeld deze appelzwaan maken!
-
Op tijd beginnen met woordjes leren
-
Overhoren: 5 minuten tussen de bedrijven door is vaak al genoeg.
-
Als een kind niet gemotiveerd is, helpt aansporen niets. Probeer er samen achter te komen waar het probleem vandaan komt. Te veel? Te moeilijk? Te onduidelijk? Niet boeiend? Probeer in een gesprek het kind duidelijk te maken dat het leert voor zichzelf, om verder te komen, om daarna te kunnen kiezen voor iets wat het wel interesseert.
-
Als het niet goed gaat, met uw kind gaan praten op school. Met de mentor of docent.
Handige huiswerk-/overhoorsites voor leerlingen:
App: istudiez Pro (studieplanner, €2,39)
Externe huiswerkbegeleiding.
Particulier, door een student of leraar. Op een huiswerkinstituut of on-line.
Nadelen: kostbaar, kwaliteit is moeilijk te beoordelen, de aanpak en werkwijze verschilt soms sterk van die van de school.
Voordelen: Vreemde ogen dwingen. Leerlingen ontwikkelen zelfdiscipline, concentratie en huiswerkvaardigheden. Leerlingen werken achterstanden weg en bouwen studieritme op. Waar de docent op school misschien in herhaling valt, kan hier eens op een andere manier worden uitgelegd.
Waar?
Er zijn veel particuliere organisaties die huiswerkbegeleiding bieden. Kijk op internet voor de begeleiding in uw stad of vraag op school.
on-line:
meer: www.huiswerk.pagina.nl
bijles: www.studentplus.nl
De Universiteit van Leiden heeft speciale cursussen ontwikkeld voor eindexamen- en pre-eindexamen (5 VWO) leerlingen:
www.examencursus.leidenuniv.nl
Bron:Help! Hoe begeleid ik mij kind bij huiswerk? Uitgave van Ouders & Coo. www.ouders.net
Nog meer lezen?
-
‘Doe je best!: huiswerkhulp voor brugklassers en hun ouders’, A. van de Glind.
-
‘Een tas vol huiswerk!’, P.H.F. Gieles.
-
‘Eerste hulp bij bruggers’, E. Sekeris en E. Elferink.
-
‘Huiswerk maken, gemakkelijker dan je denkt: tips voor scholieren’, L. Sanders
-
‘Zo is leren leuk!’: handige tips voor elke dag bij het maken van je huiswerk’, W.Endres.